| Recent publications 
 Published articles 
 Duchesne, S., Ratelle, C.F., Larose, S., & Boisclair Châteauvert. (accepted). Testing the effects of an online parenting program based on self-determination theory. Journal of Child and Family Studies. 
 Goulet, J., Ratelle, C.F., Guay, F., Plamondon, A., Bureau, J.S., Litalien, D., & Duchesne, S. (2025). Children’s externalizing behaviors and parenting practices in school-related tasks: Parental basic psychological needs as mediators. Journal of Family Psychology. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/fam0001372 
 Ratelle, C.F., Boisclair Châteauvert, G., Ahn, J., van der Kaap-Deeder, J., Plamondon, A., Bureau, J.S., & Litalien, D. (2025). Development and validation of a measure of parents’ psychological need satisfaction and frustration when involving in their child’s schooling. Assessment. Online first. https://doi.org/10.1177/10731911251348769 
 Ahn, J. S., Ratelle, C. F., Duchesne, S., & Plamondon, A. (2025). Motivational resources of agency in adolescents’ career development during postsecondary transition: More than being self-efficacious. Journal of Career Development, 52(4), 449-468. https://doi.orsg/10.1177/08948453251351576 
 Desmeules, A., Hamel, C., & Ratelle, C.F. (2025). Supporting novice kindergarten teachers’ motivation: The role of a professional development program. Journal of Early Childhood Teacher Education, 1-21. Advanced online publication. https://doi.org/10.1080/10901027.2025.2508964 
 Duchesne, S., Litalien, D., Lauzon, A., Ratelle, C.F., & Mbanga, R. (2025). From secondary school to college: Evolution of vocational indecision and contributions of motivations in vocational decision-making. International Journal for Educational and Vocational Guidance. https://doi.org/10.1007/s10775-025-09736-4 
 Ahn, J. S., Kil, H., Ratelle, C. F., & Mageau, G. A. (2025). Profiles of autonomy support and controlling parenting: Mixing the two predicts lower child-perceived autonomy support. Journal of Family Psychology. Advance online publication. https://doi.org/10.1037/fam0001346 
 Book Chapters 
 Ratelle, C.F., Goulet, J., Archambault, I., & Boisclair Châteauvert, G. (in press). Liens école-famille-communauté. In C.F. Ratelle et al. (eds.), Soutenir le développement positif dans les parcours éducatifs. Québec, Québec : Les Presses de l’Université Laval. 
 Ratelle, C.F., Guay, F., & Verner-Filion, J. (in press). La motivation : le rôle des besoins. In C.F. Ratelle et al. (eds.), Soutenir le développement positif dans les parcours éducatifs. Québec, Québec : Les Presses de l’Université Laval. 
 Duchesne, S., Ratelle, C.F., & Boisclair Châteauvert, G. (in press). La motivation : l’approche sociale cognitiveIn C.F. Ratelle et al. (eds.), Soutenir le développement positif dans les parcours éducatifs. Québec, Québec : Les Presses de l’Université Laval. 
 Ratelle, C.F., Denault, A.-S., & Bureau, J.S. (sous presse). Les constats et directions futures. In C.F. Ratelle et al. (eds.), Soutenir le développement positif dans les parcours éducatifs. Québec, Québec : Les Presses de l’Université Laval. 
 Ratelle, C.F., Denault, A.-S., & Bureau, J.S. (in press). Une approche positive de l’éducation. In C.F. Ratelle et al. (eds.), Soutenir le développement positif dans les parcours éducatifs. Québec, Québec : Les Presses de l’Université Laval. 
 Plamondon, A., Thibert-Dagenais, C., Ahn, J.S., Denault, A.-S., Duchesne, S., Guay, F., & Ratelle, C. F. (2025). L’adaptation scolaire des adolescents en pandémie : état des connaissances et données québécoises. In Baudry, C., Pearson, J., & Tarabulsy, G.M. (Eds.). Adaptation des enfants, des adolescents et de leurs familles en contexte de pandémie liée à la COVID-19. Presses de l’Université du Québec. 
 Scientific Communications 
 Mbanga, R., Vargas Lascano, D. I., Ratelle, C.F., & Duchesne, S. (2025, August). Longitudinal associations between achievement goal orientations and academic motivation: A random-intercept cross-lagged panel approach. Paper presented at the International Conference on Early Childhood Education and Care, Marseille, Provence-Alpes-Côte d'Azur, France. 
 Ratelle, C.F., Langlois, A., Lemardelet, N., Plamondon, A., Duchesne, S., Bureau, J.S., & Litalien, D. (2025, July). Parental school involvement as a function of students’ special needs. Paper presented at the London International Conference on Inclusive Education, Londres, Royaume-Uni. 
 Cimon-Paquet, C., Ratelle, C.F., & Plamondon, A. (2025, June). La communication est-elle la clé? Liens réciproques entre la communication famille-école et l’engagement parental Paper presented at the Congrès annuel de la Société québécoise pour la recherche en psychologie, Saint-Sauveur, Québec. 
 Langlois, A, Ratelle C.F., Litalien, D., Bureau, J.S., Duchesne, S. & Plamondon, A. (2025, May-June). Évolution des besoins psychologiques des parents dans l’accompagnement scolaire de leurs enfants de la 1re à la 5e année du primaire. Paper presented at the Congrès annuel de la Société québécoise de psychologie, Saint-Sauveur, Québec, Canada. | 
 
                




